Mieszkańcy złożyli kolejne uwagi do propozycji planu zagospodarowania przestrzennego w dzielnicy Morgi.
W związku z przedstawioną propozycją planu zagospodarowania przestrzennego ujętego w Obwieszczeniu Prezydenta Miasta Mysłowice z dnia 8 czerwca 2018 r. w sprawie wyłożenia do publicznego wglądu projektu planu miejscowego, na podstawie art. 18 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003 r., w tym przebudowy ulicy Ofiar Września, Iwaszkiewicza i nowych dróg łączących ul. Pukowca z Sienkiewicza oraz Kotarbińskiego, grupa mieszkańców wniosła uwagi dotyczące klas, szerokości i przebiegu dróg oraz oczekujemy wprowadzenia następujących zmian:
- zmiany klasy ul. Ofiar Września na klasę D oraz zmniejszenie jej planowanej szerokości do maksymalnie 9 metrów z uwzględnieniem chodnika i pozostawieniem pasów zieleni,
- zmniejszeniu planowanych szerokości (do 11 metrów), 4KDL, 5KDL, oraz zmiany ich klasyfikacji z dróg publicznych lokalnych (klasa L) na drogi publiczne dojazdowe (klasa D) z zaplanowaniem pasów zieleni,
- wydzielenie/pozostawienie obszarów zieleni, które są stale pomniejszane kosztem budowy szerokich pasów drogowych i sprzedaży terenów pod zabudowę,
- zmiany przebiegu drogi (zaznaczonej na mapie) na zamkniętą na granicy działek o nr. 3167/20 i 2925/21, ze względu na spełnienie niezbędnego warunku dostępu do drogi publicznej od strony 1 KDG/ KDA i kolejnych 2 dostępów od strony ul. Pukowca.
Uzasadnieniem powyższych uwag to przede wszystkim to, że poszerzenie ul. Ofiar Września zgodnie z przedłożonym projektem oraz pozostałych ulic, zwłaszcza w połączeniu z ul. Pukowca, nie znajduje uzasadnienia ze względu na fakt, że równoległa do ulicy Ofiar Września ulica Henryka Sienkiewicza została wyremontowana i ze względu na swą szerokość, nawierzchnię, chodniki oraz połączenie z ulicą Pukowca i Wybickiego jest przystosowana do prowadzenia nią nawet intensywnego ruchu samochodowego. Nie znajdujemy zatem uzasadnienia – wynikającego z natężenia ruchu ani ekonomicznego – dla tego, by wielkim nakładem środków poszerzać ulicę Ofiar Września do rozmiarów ulicy Sienkiewicza. Ponadto takie poszerzenie spowoduje znaczne natężenie ruchu samochodowego, w tym transportu ciężarowego oraz w znaczący sposób wpłynie na pogorszenie warunków bytowych osób zamieszkujących ten teren. Ta część dzielnicy, dotąd spokojna, stanie się jej ruchliwym centrum.
Mieszkańcy argumentują to na podstawie doświadczeń jakie nabyli w trakcie remontu ul. Sienkiewicza. Cały transport samochodowy skierowany był przez ul. Ofiar Września, co spowodowało ogromne natężenie ruchu samochodowego (nie tylko samochodów osobowych, ale również dostawczych i ciężarowych). Znacząco wzrósł poziom hałasu i spalin. Zniszczono pasy zieleni -nikt nie badał wówczas natężenia ruchu na tym odcinku.
Budowa zgodnie z planami z całą pewnością spowoduje, że sytuacja z czasów remontu stanie się codziennością w życiu mieszkańców, gdyż ul. Ofiar Września wraz z planowanymi 4KDL i 5KDL staną się skrótem dla wielu osób przemieszczających się z kierunków Katowic, Larysza i Wesołej oraz będzie alternatywą w przypadku korków i stale pogarszającej się fatalnej nawierzchni ul. Pukowca.
Mieszkańcy Ponadto apelują o to aby mieć na uwadze:
- Natężenie ruchu wpłynie bezpośrednio na komfort życia.
- Nasilenie ruchu może wpłynąć na bezpieczeństwo dzieci uczęszczających tą drogą do szkoły (bardzo często jeżdżących na rowerach).
- Poszerzenie pasa drogowego spowoduje, że niektóre nieruchomości będą miały drogę prawie pod oknami domu.
- Część nieruchomości zostanie wywłaszczona po znacznie zaniżonych kosztach w stosunku do ceny nabycia (70PLN/200PLN i powyżej), na potrzeby poszerzenia i budowy pasa drogowego.
- Mieszkańcy podczas wywłaszczania mogą zostać pozbawieni pasów zieleni, w które zainwestowali nie tylko pieniądze, ale swoją ciężką pracę.
- Z całą pewnością nastąpi spadek cen nieruchomości będących w pierwszej linii zabudowy pasa drogowego, nie stanowiących już miejsca do spokojnego zamieszkania.
- Nie widzimy zasadności budowania równie szerokich ulic jak ul. Sienkiewicza i Pukowca, zwłaszcza, że jest to tylko teren zabudowy jedno i wielorodzinnej, a w/w ulice są w bliskim sąsiedztwie.
- Nie ma informacji czy prognoza finansowa uwzględnia koszty przebudowy instalacji wodno-kanalizacyjnych, podjazdów itp. posesji znajdujących się przy ulicy Ofiar Września poniesione przez właścicieli nieruchomości.
- Poszerzenie ulicy Ofiar Września wiązać się będzie z koniecznością zburzenia między innymi: ogrodzeń, bram czy wycinką znajdujących się na tym terenie drzew, w które zainwestowali właściciele nieruchomości.
- Koszt budowy tak szerokich dróg jest znacznie droższy ze względu na koszt materiałów i kwestie wywłaszczeniowe. Nie przedstawiono nigdzie argumentów, które świadczyłyby o takiej konieczności. Jest to, w naszym przekonaniu, działanie wysoce nieekonomiczne.
Mieszkańcy oczekują od Przedstawicieli Władzy oraz osób piastujących odpowiednie urzędy podjęcia odpowiednich działań zgodnie z ich oczekiwaniami. Wystarczy słuchać głosu mieszkańców.